Juristbranschen förändras. Kåren har gått från skepsis till medvetenhet och intresse - men också oro. Det menar Ann Björk, jurist och medgrundare av konsultföretaget VQ.
I oktober gick den sjätte upplagan av VQ Forum av stapeln. Temat var affärsutveckling och innovation (läs mer här).
Hur har responsen varit? Är jurister intresserade av utvecklingen?
- Intresset för frågor rörande teknik, innovationer och nya affärsmodeller har ökat markant för varje år, säger Ann Björk, medgrundare av VQ.
- Vi har också märkt en tydlig attitydförändring från skepsis och nästintill förnekelse att branschen kommer förändras till en stor medvetenhet och intresse, men även oro, för de förändringar som sker på marknaden internationellt. De första åren var nästan alla deltagare från advokatbyråer, men de senaste åren har bolagsjuristerna ökat stort i antal.
Det talades om sänkta löner och nya affärsmodeller. Är svenska jurister oroliga för utvecklingen?
- Vi upplever att det finns en ganska stor oro på marknaden. De flesta inser att förändring behövs, men eftersom verksamheten fortfarande är lönsam är det svårt med förändringsarbete. Det innebär också en väldigt stor omställning att förändra affärsmodellen för en hel bransch och att våga ta steget att lämna fokuset på debiterade timmar och istället fokusera på vad som är värdeskapande för klienterna, säger Björk.
- Det krävs också att klienterna är mogna för förändringen. Många säger sig vilja ha fasta priser eller andra alternativa prismodeller, men det ställer höga krav både på advokatbyråerna och klienterna att definiera uppdraget, vilka tjänster och vilket resultat de förväntar sig. I slutändan blir det ofta någon form av timbaserad modell ändå.
- Det är också svårt att överge den timbaserade modellen, eftersom även interna incitamentsprogram bygger på den, såsom t.ex. bonussystem, karriärssteg, delägarutvärderingar etc. För att kunna förändra affärsmodellen fullt ut gäller det att även hitta en modell internt för att utvärdera och premiera jurister utifrån effektivitet och värdeskapande, istället för antalet nedlagda timmar.
Det pratas mycket om AI nu. Kommer maskiner ersätta eller arbeta sida vid sida med jurister?
- Enklare arbetsuppgifter av standardmässig karaktär kommer att kunna skötas med hjälp av maskiner och teknikstöd. Maskiner kommer även att kunna sammanställa och analysera stora mängder av information och sammanfatta den och även skriva dokument. Det innebär att arbetsuppgifter såsom att hantera stora mängder dokument i en rättsprocess, genomföra due diligence och göra enklare rättsutredningar kan skötas av datorer istället för av unga biträdande jurister. Så till viss del kommer maskiner att ta över enklare delar av juristers jobb, men till den största delen tror vi att maskiner kommer arbeta tillsammans med juristerna. Tekniken möjliggör större komplexitet och förbättrade arbetsprocesser. Dessutom kan juristernas arbete bli mer intressant och stimulerande när standardiserade ”tråkiga” arbetsuppgifter sköts med hjälp av teknik.
- Den pågående digitaliseringen ökar även utbudet av tjänster och produkter inom andra branscher med ökad komplexitet i distribution, prissättning och inte minst regelverk att efterleva. Vi ser därför att efterfrågan på juristtjänster troligtvis kommer att öka, inte minska, framöver. I takt med den ökande globaliseringen ser vi särskilt att behovet av juridiska tjänster inom riskhantering och compliance kommer att öka.
- När juridiken digitaliseras och görs mer tillgänglig kan den även nå ut till många fler till ett billigare pris. Även om enklare tjänster sköts digitalt kan det ändå leda till en ökad efterfrågan på juridiska tjänster även bland mindre företag.
Vem ska lära upp nya biträdande jurister om deras traditionella uppgifter delegeras till maskiner?
- Detta är en av de största utmaningarna för branschen. När inte biträdande jurister i samma utsträckning som tidigare kan lära sig yrket genom att lägga ner många timmar på enklare delar i ärenden, måste man fokusera mer på ren upplärning. De tjänster som kommer efterfrågas framöver är framför allt de där jurister kan tillföra något som inte maskiner kan, t.ex. erfarenhet, mänsklig analys m.m. och det kommer bli svårt för nya unga jurister att lära sig. Advokatbyråer måste fokusera mer på mentorskap och att seniora jurister på ett mer strukturerat sätt lär upp de yngre. Detta påverkar i sin tur lönsamheten för byråerna.