64 000 amerikanska juristjobb försvann i april. I Storbritannien varnar byråer för förestående konkurser. Konsulter rekommenderar nu branschen att accelerera digitaliseringsarbetet som ett led i omställningen till "the new normal". Legaltech.se har pratat med företrädare för Foyen, Baker McKenzie och Delphi om hur de tacklat krisen - och om förutsättningarna på den svenska marknaden.
"Ett stresstest för juristbranschen"
Konsultföretaget McKinsey konstaterar i en färsk rapport om Covid 19-utbrottets konsekvenser för advokatbyråer att branschen historiskt klarat kriser relativt bra. Endast vid den senaste, finanskrisen i slutet av 00-talet, gjorde de amerikanska byråerna förluster. Branschen påverkades också på andra sätt - finanskrisen banade i någon mån vägen för nya affärs- och organisationsmodeller, som legal ops och s k alternativa leverantörer.
Samtidigt kommer rapporter om tiotusentals förlorade juristjobb i USA och varningar för förestående konkurser i Storbritannien. McKinsey rekommenderar nu byråledare att accelerera digitaliserings- och innovationsarbetet. Richard Susskind, rådgivare till advokatbyråer och författare till bl a The End of Lawyers? Och Online Courts and the Future of Justice, instämmer:
- Det här blir ett stresstest för juristbranschens tekniklösningar - och förhoppningsvis en katalysator för fortsatt innovation och digitalisering, sade Richard Susskind i sitt öppningstal vid årets upplaga av British Legal Technology Forum i London i mars.
Ett par dagar senare kom nyheten att WHO klassificerat utbrottet som en pandemi, och kort därpå restriktionerna. Konferenserna och utbildningarna ställde om till digitalt över en natt (se här, här, här och här).
I det första inslaget i LegalGeeks webinarieserie The Uncertain Decade om krisen och juristbranschen konstaterade Susskind och Mark Cohen, VD för Legal Mosaic, att branschen inte förändrats nämnvärt annat än kosmetiskt i samband med tidigare kriser. De förändringar som nu genomförs kan dock vara här för att stanna, menar Cohen.
I en krönika i Forbes konstaterar han att krisen kastat ljus över vissa brister och att tekniken blivit en livlina. Det som tidigare mötts med motstånd accepteras nu förvånansvärt snabbt, menar Cohen, som i likhet med McKinsey förutspår en utveckling mot en mer kundorienterad, datadriven bransch. De som redan påbörjat den resan kan förvänta sig explosiv tillväxt, skriver han.
Konsulten Jordan Furlong konstaterar för sin del i en artikelserie om krisen att det är möjligt att producera debiterbara timmar utan advokatbyråns närvaro, och förutspår att delägare inte kommer vilja gå tillbaka till tidigare rutiner. Istället ser han framför sig nedskalade huvudkontor för ledning och klientmöten, och mindre satellitkontor i förortsområden.
Han får medhåll av en director of Operations vid en större byrå:
Byråer drabbas av inställda förhandlingar
Det är inte bara byråer och konferensarrangörer som ställt om till distansarbete och virtuella möten. Domstolar världen över har tvingats ställa in förhandlingar och öka användningen av digital teknik. På sina håll har även andra åtgärder vidtagits, som i Norge där fler mål avgörs på handlingarna och fler beslut om åtalsunderlåtelse fattas, eller i New York där guvernören Andrew Cuomo öppnat för ingående av äktenskap online.
I Storbritannien, där sju av tio ”high street firms” uppger att de riskerar att gå i konkurs på grund krisen och bl a inställda domstolsförhandlingar, genomförs nu 80-90% av domstolsförhandlingarna digitalt. I Sverige har antalet inställda förhandlingar ökat från ca 20% till omkring eller strax över 30%. För att hantera situationen håller domstolar nu omkring 3 400 möten i veckan via länk, att jämföra med ca 1 300 före krisen. En rad namnkunniga jurister har också engagerat sig i ett skiljenämndsprojekt som syftar till att avlasta domstolarna.
Larm om näthat och våld i hemmet
Som vid tidigare konjunkturförändringar ändras förstås efterfrågan på rådgivning inom olika rättsområden. Antalet företagsrekonstruktioner har ökat, liksom hyrestvisterna och de arbetsrättsliga ärendena. Samtidigt rapporteras om ökad brottslighet med direkt koppling till krisen.
Helena Dalli, EU-kommissionär vid generaldirektoratet för rättsliga frågor och konsumentfrågor, varnar exempelvis för att våld i hemmet blir vanligare till följd av restriktionerna. Svenska humanjurister och barnrättsorganisationer har utfärdat liknande varningar. Ecpat, som inrättat en särskild stödlinje, varnar också för att kränkningar på nätet ökar.
64 000 juristjobb borta på en månad
Advokatsamfundet har skrivit till Domstolsverket och domstolar om de ekonomiska konsekvenserna av att förhandlingar ställs in, och även tillfälligt slopat kravet på vidareutbildning samt ställt in kurser och examinationer. Krisen får konsekvenser även för juristbranschen, men vi har inte sett larm om förestående konkurser liknande de som nu kommer från Storbritannien.
64 000 amerikanska juristjobb försvann i april. Svenska byråer och svenska jurister har klarat tidigare kriser bättre jämfört med branschkollegor utomlands, men väl står de rustade den här gången?
Legaltech.se har pratat med Hanna Canning, Knowledge System Expert vid Baker McKenzie, Elina Engström, paralegal och digitaliseringsansvarig vid Foyen samt Sophia Lagerholm, Head of Digital & Innovation vid Delphi:
Sophia Lagerholm, Delphi:
- Definitivt! Detta är faktiskt något vi redan märkt av, såväl internt som hos våra branschkollegor och klienter. Externt ser vi t.ex. ett ökat antal digitala möten och e-signaturer samt ett ökat intresse för våra webinarier och e-utbildningar. Även internt ser vi en ökad användning av våra olika digitala tjänster, framförallt från en del ”nya” användare som på grund av omständigheterna nödgats ta ett kliv framåt i sin egen digitaliseringsresa.
- Vi märker också av ett ökat tryck internt på att prioritera upp de digitaliseringsprojekt som syftar till att ytterligare underlätta distansarbete och digitala leveranser etc. Mest troligt kommer en hel del av detta att hänga kvar även efter att krisen är över. Åtminstone är det våra erfarenheter att så brukar det fungera när det gäller teknikanvändning. När ”positionerna” väl är framflyttade, återgår man inte fullt ut till gamla beteenden igen.
Elina Engström, Foyen:
- Vi märker också av att karantän och social distansering accelererar vårt och våra klienters behov av att arbeta än mer digitalt. Verktygen för ett helt digitalt arbetssätt finns på plats och situationen vi befinner oss i nu utmanar våra medarbetar till att nyttja dessa verktyg fullt ut. Tillsammans med hållbarhetsfrågor tror vi att en långsiktig effekt av corona-krisen kommer bli att vi reser mindre och håller än fler möten digitalt. Ett exempel på detta är vår kursverksamhet som i allt större utsträckning hålls digitalt med deltagare från hela Sverige.
Hanna Canning, Baker McKenzie:
- Absolut. Krisen med COVID-19 belyser många områden där teknikanvändning kan underlätta arbetet när flertalet anställda måste jobba på distans. Både internt och hos klienter har vi ökad användning av digitala tjänster och verktyg. Flertalet affärskritiska områden påverkas, såsom att bolagsstämmor för storföretag riskerar att ställas in efter regeringens förbud för sammankomster med fler än 500 personer. Carl Svernlöv, advokat vid Baker McKenzie Stockholm, har skrivit en artikel som behandlar ämnet.
- Pandemin belyser även användningen av ny teknologi och innovation genom bland annat visualiseringsverktyg som Tablaue för att effektivt visa stora mängder data och förändringar i real tid i så kallande heat maps. Från Italien kommer rapporter om 3D printing av medicinsk utrustning, Forbes rapporterar en lång lista av initiativ som inkluderar AI algoritmer för att förstå COVID-19 viruset, robotar som används för att servera mat på sjukhus och drönare som levererar utrustning utan smittorisk. Kanske kan krisen bidra till en snabbare implementering och användning av ny teknik i vissa områden.
Sophia Lagerholm, Delphi:
- Vi har följt situationen noga och kontinuerligt anpassat oss efter de riktlinjer som meddelats, vilket innebär att all personal som har möjlighet sedan en tid tillbaka arbetar hemifrån. När det gäller vår IT-miljö är vi sedan länge väl rustade för den här typen av distansarbete med möjlighet till säkra fjärruppkopplingar till vårt nätverk och tillgång till flera olika digitala mötestjänster och plattformar för såväl internt som externt samarbete.
- Vi har också redan sedan tidigare implementerat mobil tidredovisning, e-signeringslösning, digital arkivering och liknande, så det mesta går faktiskt att hantera på distans nuförtiden, vilket så klart kommer extra väl till pass under rådande omständigheter. Att så många medarbetare skulle behöva arbeta på distans samtidigt var dock inte något vi någonsin hade testat i praktiken, även om det varit ett scenario som funnits med i planeringen, så det var så klart en osäkerhetsfaktor initialt. Som väl var visade sig emellertid lösningen fungera som det var tänkt.
Elina Engström, Foyen:
- Som företag är det viktigt för oss att vara måna om våra medarbetares och klienters hälsa och vi följer utvecklingen noga och har stegvis vidtagit åtgärder för att bidra till minskad smittspridning. Vi ser det som ett samhällsansvar och har sedan mitten av mars vidtagit försiktighetsåtgärder som bland annat omfattar att medarbetare arbetar hemifrån. De senaste åren har vi lagt mycket resurser på att digitalisera vår verksamhet och implementerat många digitala lösningar som vi nu har stor användning av. Vi har även ett intranät med mobillösning som ger oss möjlighet att snabbt och enkelt nå ut med viktig information till alla våra medarbetare.
Hanna Canning, Baker McKenzie:
- Som global byrå med stort samarbete över gränserna har Baker McKenzie gjort stora investeringar i vår digitala arbetsmiljö, därför är digitalt arbete på distans redan vardag för oss. Vi har sedan länge implementerat arbetsredskap och tekniska lösningar som möjliggör att arbete kan utföras hemifrån eller från annan plats på i stort samma sätt som om arbetet utfördes på kontoret. Vi ställde tidigt om för att säkerställa ett fortlöpande arbete om utbrottet skulle klassas som en epidemi, vilket det sedan gjorde.
- Genom att använda digitala kommunikationssystem, exempelvis Micollab, och säkerhetsställa att Skype for Business används, kan medarbetare från andra Baker McKenzie-kontor fortsatt ha kontakt med anställda som jobbar på distans. För klientkontakter används olika konferenssystem såsom Zoom, Bluejeans eller Webex, då kan klienter välja mellan IP-telefoni, video-, eller telefonkonferens. Baker McKenzie har såklart implementerat fjärråtkomst till data, hämtning av data, fjärr-IT-stöd för telekommunikation och en global lösning för nödkommunikation. Alla som jobbar utanför Baker McKenzies kontor måste använda våra VPN för att säkerställa IT-säkerhet och vi har även molnlösningar som ger tillgång till alla arbetsdokument globalt. Genom att säkerställa att alla jurister och medarbetare alltid är utrustade för att arbeta hemifrån eller på distans kan även andra av våra 77 kontor betjäna våra klienters behov om ett kontor för närvarande inte skulle vara tillgängligt. Våra globala team erbjuder kontinuerligt utbildning i att arbeta på distans.
- I allmänhet övervakar Baker McKenzies Stockholmskontor situationen dagligen och har vidtagit åtgärder för att säkerställa att vi kan leverera service oavbrutet till våra klienter. Slutligen kan nämnas att Baker McKenzie har en global klientalert-sida där nya juridiska frågor löpande tas upp.
Sophia Lagerholm, Delphi:
- Advokatverksamhet lämpar sig kanske egentligen bättre att bedrivas digitalt och på distans än många andra verksamheter. Detta eftersom det ju är en kunskapsintensiv verksamhet med arbetsredskap i form av digitala databaser, plattformar och e-litteratur och ”produkter” i form av avtal, rättsutredningar och rådgivning etc. som lämpar sig väl för digital leverans. Advokater är dessutom vana vid att arbeta på distans då de ofta befinner sig ute hos klient, i domstol, på events eller på resande fot. Däremot har möten, konferenser och förhandlingar traditionellt sett ofta förutsatt fysisk närvaro, även om vi sett en långsam digitalisering även där och det är också där vi ser den absolut största omställningen nu med digitala möten, webinarier och nya online-lösningar.
Elina Engström, Foyen:
- Vår bedömning är att branschen gjort stora framsteg på senare tid och generellt är väl rustad. En utmaning med rådande situation och social distansering är dock att säkerställa en trivsam och social arbetsmiljö. Här försöker vi vara kreativa med olika lösningar som bidrar till fortsatt bra sammanhållning och trivsel. Det kan vara t.ex. en digital fika eller digital AW eller en utomhusaktivitet i mindre grupp där man kan hålla avstånd som t.ex. frisbeegolf som vi arrangerade i Göteborg förra veckan.
Hanna Canning, Baker McKenzie:
- Juristbranschen är i regel väl rustad för sådana här situationer. Många kontor är idag väldigt digitaliserade, varav globala byråer som Baker McKenzie länge har jobbat med digitala lösningar både för att stödja våra advokater, jurister och medarbetare som leveranser till klienter.
- Allmänt så är branschen till stor del redan digitaliserad och arbetet kan fortgå utan större disruption. Klientmöten kan med fördel hållas på videolänk eller över telefon. Juristbranschen följer sina klienter, och om klienterna kräver mer digitalt hållbara lösningar kommer juristbranschen att svara med att erbjuda fler digitala tjänster.
Sophia Lagerholm, Delphi:
- Den ekonomiska kris som följer i spåren av Covid-19 påverkar och kommer givetvis under en lång tid framöver att fortsätta påverka samtliga branscher och så även advokatbranschen. Som många redan konstaterat är den övergripande investeringsaktiviteten i marknaden lägre.
- Fördelarna med att vara en stor byrå med verksamhet inom många olika rättsområden är att när det på grund av omvärldshändelser blir mindre aktivitet inom vissa områden, så ser vi ofta en högre aktivitet inom andra. Redan nu ser vi t.ex. en tillströmning inom obeståndsrätten, med alltfler konkurser och rekonstruktioner. I syfte att lindra effekterna av coronaviruset meddelas också ny lagstiftning som leder till nya typer av frågor, såsom nu skett inom arbetsrätten med frågor kring permitteringar och korttidsarbete till exempel. Så småningom kan vi nog också räkna med en ökning inom bank- och finans, avtalsrätt och tvistelösning med frågor gällande t.ex. finansiella rekonstruktioner, force majeure-klausuler och olika typer av tvister som tenderar uppstå i kölvattnet av en kris.
Elina Engström, Foyen:
- Eftersom vi inte upplevt någon liknande kris som pandemin tidigare är det svårt att uttala sig om hur krisen kommer att påverka vår bransch på lång sikt mer än jag tror att vi kommer att arbeta än mer med hållbarhetsfrågor, resa mindre och genomföra fler möten digitalt. På kort sikt har vi ställt om delar av vår kursverksamhet som vanligtvis genomförs med fysiska kurser till digitala kurser. Vi har också kunnat se en något minskad efterfrågan avseende juridiskt stöd vid transaktioner där affärer pausats eller avbrutits. I motsats till detta har vi fått en ökad efterfrågan på hyresrättsliga frågor, arbetsrätt, kontrakts- och bolagsrätt och tvisteorienterade ärenden jämfört med innan pandemin bröt ut i Sverige.
Hanna Canning, Baker McKenzie:
- Här och nu påverkas branschen å ena sidan av att majoriteten av företag och klienter har haft avbrott i sin verksamhet, varav vi har sett en paus i vissa transaktioner och andra pågående ärenden. Å andra sidan har vi nyligen fått in flera nya transaktioner och inte minst har vi under de senaste veckorna sett en otroligt stor ökning brådskande juridiska frågor till följd av COVID-19. Exempel är omförhandling eller uppsägning av kontrakt, åkallande av force majeure-klausuler, frågor relaterade till leveranskedjor, bolagsstämmor och personal samt omförhandlingar av lånevillkor.
- På sikt påverkas branschen av att fler lösningar för att arbeta på distans antagligen kommer att utformas, både för klienter som jurister. Detta kommer sannolikt att påverka allt från transaktioner och bolagsstämmor till arbetsgivares ansvar för sina anställda.
Läs också:
Kommer juristbranschens kris till Sverige?
Fredrik Svärd
[email protected]