Joshua Browder har utsetts till en av Forbes "30 under 30" för sitt arbete med DoNotPay, chatboten som initialt användes för att överklaga parkeringsböter men som senare vidareutvecklats för att exempelvis kunna hjälpa hemlösa i samband med hyrestvister. Nu kan drabbade av Equifaxläckan använda verktyget för att gå till domstol.
Kreditupplysningsföretaget Equifax aktiekurs dök med 14 procent efter att det framkom att hackare kommit över känslig information om 143 miljoner människor. Ett antal stämningsansökningar har lämnats in efter intrånget. Fler kan vara att vänta, givet att drabbade nu kan använda Browders chatbot för att ta fram kompletta stämningsansökningar på ett par minuter.
Boten är anpassad efter USA:s delstaters respektive regelverk om small claims, motsvarigheten till våra så kallade småmål. Det yrkade beloppet kan därmed uppgå till som mest mellan ca 5 000-15 000 dollar. Käranden löper inga större risker, och enligt Browder utgör en redan inledd grupptalan inget hinder mot att inleda ett separat förfarande.
Brian Fitzpatrick, professor vid Vanderbilt Law School, varnar för att verktyget kan bli en "papperstiger".
- The trouble is that it's hard for the plaintiffs to show the've been injured. If you have to change your credit card agencies or contact agencies, that's something. You can go to court and say, "my time is worth X", I want that back. But somone's going to have to articulate those arguments, säger Fitzpatrick i en kommentar.
Equifax-skandalen, bakgrund:
| |