Norstedts Juridik ger inte bara ut litteratur och databaser, det 150 år gamla förlaget utvecklar och investerar idag också i nya tekniska lösningar. - Vi vill gärna facilitera utveckling, säger nytillträdda CEO:n Alexandra Åquist.
Norstedts Juridik förknippas kanske främst med ”blå lagboken”, lagkommentarer och annan juridisk litteratur. Men som hos nuvarande ägaren Karnov Group, tidigare ägaren Wolters Kluwer och internationella motsvarigheter som Thomson Reuters, blir utbudet alltmer tekniktungt. Legaltech.se har pratat med Alexandra Åquist, som tillträdde som CEO i maj. Hon kommer senast från en tjänst som vice VD vid ARAG Digital Services, där hon utvecklade det juridiska försäkringsföretaget HELP och bl a deltog i utvecklingen av verktyg för att robotisera verksamheten.
Hur ser du på digitaliseringen och Norstedts Juridiks roll i ekosystemet?
- Jag ser vår roll i flera delar. Vi vill gärna vara den parten som faciliterar och introducerar utveckling. Sverige är ett land med ett spännande innovationslandskap och hög teknisk mognad. Vi kan leda utveckling, säger Åquist.
- Lika viktigt för oss är att vi som leverantör erbjuder våra kunder enkla verktyg och hjälpmedel så att de kan ta välgrundade beslut så effektivt som möjligt. Det gör att vi investerar i teknik som utvecklar funktionalitet och underlättar för kund i våra befintliga produkter. Därutöver ser vi över paletten för nya innovationer och produkter som på olika sätt kan underlätta vardagen för våra kunder.
Norstedts Juridiks databaser och rättigheter gör företaget intressant som partner för startups, berättar Åquist.
- Det är många legal tech-företag som kommer till oss med idéer. Ofta handlar det om tekniskt stöd för att hantera konkursförfaranden eller liknande. Vi investerar, men vi vill att startups ska leva vidare och behålla sin DNA. Det är vår strategi.
Du utvecklade en robot tillsammans med tekniker hos din tidigare arbetsgivare. Det har talats mycket om T-formade jurister och andra varianter på samma tema, och i er rapport Framtidens jurist tycks yngre jurister efterfråga mer tvärvetenskapliga inslag i utbildningarna. Dina tankar kring detta?
- Vi hade en sådan stor juridisk miljö att vi hade jurister som jobbade som produktutvecklare och hade båda kompetenserna, teknisk kunnande och juridisk bakgrund. För oss var det ett måste att ha den typen av kompetens och brygga för att komma framåt.
- De juristerna som tog fram innehåll hade svårt att förstå tekniken. Vi behövde en översättare som ”pratade båda språken”. Min erfarenhet är att många möjligheter öppnas upp för jurister som kan en del om teknik. Därför är Norstedts Juridik också stolt sponsor av Tech Academy Nordic, ett initiativ som syftar till att öka teknikintresset och teknikkunnandet hos juriststudenter.
Finns det fler rättsområden där teknik liknande den ni utvecklade kan tillämpas i Sverige?
- Generellt finns det många delar av enkel standardiserad juridik som kan digitaliseras. Man kan också digitalisera flödet i kunddialogen. I många ärenden behöver du få in exakt samma underlag från kunden.
- Myndighetsutövning ska och bör till stora delar vara standardiserad. Därav kan en stor del av arbetsflödet effektiviseras och också säkra likadan handläggning.
Vad ska till för att det ska ta fart?
- De som gått i bräschen har ofta gjort det mot konsumentledet – robotar för överklagande av parkeringsböter t ex. Men nyckeln verkar vara att låta människor och maskiner arbeta tillsammans. Det gick bättre för Lexly (tidigare Avtal24) när de kopplade in människor.
Rapporter som Framtidens jurist indikerar ändrade attityder till och intresse för teknikutvecklingen. Vilka är dina slutsatser efter årets upplaga?
- Advokater ser innovation och tech som viktiga konkurrensmedel, samtidigt ser de väldigt lite utrymme för innovation. Den diskrepansen är intressant, liksom diskrepansen i svar mellan yngre och äldre.
- Vi ser också att arbetsgivare för att kunna attrahera de främsta juristerna behöver kunna erbjuda work life balance. Det andra är etiken, många som kom till HELP var trötta på att hela tiden tänka på klientens betalningsförmåga. Jag tror att man behöver vara framtidsintresserad och nyfiken som arbetsgivare.
Norstedts Juridik ägs sedan 2018 av Karnov Group, som också äger bl a VJS och Notisum. Norstedts Juridik håller omkring 175 kurser per år, däribland IT-rättsdagen och en nystartad serie nätverksträffar för jurister som arbetar med dataskyddsfrågor. Företaget ger bl a ut Sveriges Rikes Lag, lagtextkommentarer och annan juridisk litteratur, databaser som Juno (tidigare Zeteo) och arrangerar även Svensk Juriststämma,
Alexandra Åquist läste till jurist vid Stockholms universitet. Hon har arbetat vid Folksam, SEB och KPA Pension, samt som insamlingschef vid UNICEF. Hon arbetade vid HELP och ARAG Digital Services i närmare nio år. Åquist är styrelseledamot i IMT Foundation Against Trafficking, och sedan maj 2020 CEO för Norstedts Juridik.
Fredrik Svärd
[email protected]
Läs också:
Ett new normal även för juristbranschen
Karnov investerar i AI för juridiska söktjänster
Nordiska bolagsjurister vill bli digitala
Höstens konferenser