Försäkringskassans nya verktyg för överföring av handlingar till domstolar besparar myndigheten manuellt arbete motsvarande 2,75 heltidstjänster och portokostnader om närmare en halv miljon kronor per år. Nu hanteras över 97 procent av ärendena digitalt, säger Joakim Blomqvist, enhetschef vid myndigheten.
Tanken om digital kommunikation, och det som skulle bli verktyget ”E-skick”, uppstod 2014. Utvecklingsarbetet inleddes dock först 2017, för att ta fart på allvar 2019. Efter ett pilotprojekt med fyra förvaltningsrätter togs verktyget i bruk den 20 maj i år, och idag kan i stort sett alla handlingar skickas direkt från Försäkringskassan till domstolarnas system Vera.
- Tidigare fick omprövningsenheten skriva ut alla dokument ett och ett, stoppa i kuvert och skicka till domstol. De dokument som sedan kom från domstol, ofta via e-post, fick vi skriva ut och skicka för skanning. Nu hanteras över 97 procent av ärendena digitalt, säger Joakim Blomqvist, enhetschef och tidigare processförare vid Försäkringskassan.
Verktyget har utvecklats av Blomqvist tillsammans med andra jurister, verksamhetsutvecklare och IT-avdelningarna vid Försäkringskassan och Domstolsverket.
- Det har varit en hel del jobb fram och tillbaka. Vi behövde också en förordningsändring, som våra verksjurister arbetat med, och vi har också haft en controller som varit med och räknat på effektivitetsvinster.
Skatteverket och Migrationsverket har utvecklat liknande verktyg under samma period, berättar Blomqvist.
- Andra har gjort den här resan parallellt. Lösningarna skiljer sig åt en aning då varje myndighet har sina egna system, men det är samma grundplatta och alla kommunicerar med domstolarnas system Vera.
Detta har inte initierats av regeringen med andra ord?
- Nu kan jag bara uttala mig om Försäkringskassans projekt. Det har inte initierats uppifrån utan har kommit från ett verksamhetsbehov.
Hur har det varit för dig som jurist att axla rollen som intraprenör?
- När jag pluggade juridik trodde jag inte i min vildaste fantasi att jag skulle vara med och ta fram en sådan här lösning. Vi jurister kanske inte alltid ligger i framkant när det gäller ny teknik. Så för att verkligen kunna tillvarata alla möjligheter bör verksamhetsutvecklare kanske ha en annan bakgrund – inte bara en jurist som visat intresse för teknik.
Några tips till jurister som driver liknande projekt?
- Nyckeln till framgång ligger i att få olika kompetenser att samarbeta, och att arbeta agilt. Tidigare satte man ihop lite medarbetare som skickade en kravställning till IT och sedan fick man på en färdig produkt. Det blev inte alltid bra – man ska sitta jobba nära och tillsammans ihop.
Läs också:
Norge satsar kvarts miljard på digitala domstolar
Nu kommer de digitala domstolarna
Riskerna med digitala domstolar
Så skulle virtuella rättegångar kunna fungera
Covid-19: Courts test their online future
Fredrik Svärd
[email protected]