Hannes Snellmans svenska MP Paula Röttorp ser stora fördelar med teknikutvecklingen. - Vi underskattar riskerna med att fortsätta arbeta på det gamla sättet – som att låta juniora jurister sitta och granska dokument nattetid.
Commodore 64-generationen har flyttat in i samhällets - och juristbranschens - toppskikt. I veckan som gick kunde vi läsa om inrikesministerns förflutna som redaktör för tidningen Hacker. Datorer som ZX81 och språk som C och Basic blev inkörsporten till ett intresse för programmering som lever kvar än idag.
Basic blev introduktionen till programmering även för Paula Röttorp, managing partner vid Hannes Snellmans Stockholmskontor. Hon ser på teknikutvecklingen med optimism och har bland annat bjudit in robotforskaren Danica Kragic till byrån för att diskutera möjligheterna med artificiell intelligens.
- Jag ser mest stora fördelar för jurister – skulle jag ha fel är det ändå bra att vara tidigt ute.
"Klienter tycker det är för dyrt och att det tar för lång tid"
Ai har slagit igenom bland revisionsbyråerna. De större affärsbyråerna tycks vara på väg åt samma håll - Linklaters, Clifford Chance och Dentons har exempelvis inlett samarbeten med AI-utvecklare som Kira Systems, RAVN, ROSS, Riverview Law och Neota Logic (läs våra intervjuer med de två sistnämnda här och här). Röttorp har undersökt hur amerikanska och brittiska affärsbyråer använder och tänker kring AI och konstaterar, inte oväntat, att de har ett försprång framför sina kontinentaleuropeiska motsvarigheter.
I Norden finns ett stort intresse för AI, men få har kommit igång annat än med pilotprojekt. Dokumentautomation förekommer, liksom digitala plattformar för samarbeten mellan byråer. Men vi tenderar än så länge att välja billig arbetskraft framför mjukvarulösningar. Frågan är hur länge till.
- Klienter tycker det är för dyrt och att det tar för lång tid. Och de vill inte betala för en massa juniora jurister. De vill prata med ett litet team av erfarna människor.
I oktober talade Paula Röttorp, Peter Danowsky och Linklaters head of knowledge Rachel Manser på temat disruption vid VQ Forum. Hon tycker sig se ett ökat intresse sedan hon besökte konferensen som åhörare förra året.
- För ett år sedan var det här nytt och hippt. Nu pratar alla om teknikutveckling.
Är det bråttom?
- Jag är inte säker på att den som är first mover kommer ha en stark marknadsposition. Men om vi inte börjar nu får vi ta igen det sedan, och då kan vi halka efter.
Får du mycket pitchar av leverantörer?
- Jag hade förväntat mig mer, det kommer väldigt lite. Som MP får jag mycket påringningar, men det handlar oftast om kurser, lokaler och liknande och väldigt sällan om tekniska lösningar.
Vilka tekniska lösningar använder ni idag?
- Vi använder VQ, det är en bra plattform. De gör grundläggande saker, vi har inget stort behov av att differentiera oss vad gäller detaljerna i själva beslutsprotokollen för en nyemission eller byte av styrelse. Så där fungerar det bra att ha det som en extern tjänst. Dokumentautomation är bra för att det minskar riskerna för stavfel och bristande kongruens. Det är egentligen inte mer sofistikerat än att jobba med bra mallar – men det är effektivt.
Hannes Snellman samarbetar också med två leverantörer av e-signaturtjänster.
- Det är en fråga om klientservice – vi vill inte störa klienter mer än nödvändigt. Där behöver vi dock komma överens inom branschen, det funkar inte om bara ena sidan vill använda sådana lösningar.
Utvärderar ni några andra typer av tjänster?
- Just nu tittar vi på ett tidrapporteringssystem som inte bara registrerar timmar, utan proaktivt föreslår vad man borde registrera och som exempelvis fångar upp vad man gör i mobilen.
Hur ser framtiden ut för de nordiska byråerna?
- Det kommer mer avancerade CRM-system. Det har nog många investerat i, även i Sverige.
- Och på sikt kommer vi kanske sluta arbeta med statiska mallar. Istället kommer program dra ut gemensamma linjer ur en databas med bra förlagor och ge förslag. Om vi kan få avancerade datorprogram som verkligen gör saker på ett annat sätt är det intressant.
Mer avancerade tekniska lösningar skulle kunna det göra möjligt för mindre byråer att hantera ärenden som idag är för omfattande eller komplexa, tror Röttorp:
- Vissa europeiska byråer har en stab av extraanställda för dokumentgranskning som kan sättas in vid behov. Ett alternativ är naturligtvis att använda AI. Boutiquebyråer borde tycka att det är toppen – de som vill jobba med M&A men kanske inte vill ha mer än en handfull partners. Sådana som vi kan förlora lite av den fördel som kommer med storleken.
”Vi skulle inte använda molntjänster utan godkännande av klienten”
Det sägs att 80 procent av de större amerikanska byråerna utsatts för cyberattacker de senaste fem åren. De är tacksamma måltavlor eftersom säkerheten i regel är lägre än hos exempelvis banker och stora företag, menar säkerhetsexperten Graham Cluley.
Många produkter som dyker upp på marknaden molnbaserade. Hur tänker ni kring säkerhetsaspekten?
- Vi tänker mycket kring risk och vad vår ansvarsförsäkring täcker. Vi skulle inte använda molntjänster utan godkännande av klienten, säger Röttorp.
Samtidigt betonar hon att risktänkandet inte bör stå i vägen för att prova nya lösningar.
- Vi underskattar riskerna med att fortsätta arbeta på det gamla sättet – som att låta juniora jurister sitta och granska dokument nattetid. Vi underskattar risken med att inte använda avancerad mjukvara.
- Jag tycker att vi har en skyldighet att leverera en så säker tjänst som möjligt. Om vi avstår från vissa moment för att de är för dyra ökar vi risken för klienten. Det är sådant man bör ta en diskussion med klienten om.
"Den där Basicprogrammeringen skapade något slags förståelse som inte alltid är dum"
Harvard, MSU, Cornell och en rad andra law schools har infört tekniska kurser och program för att göra jurister bättre rustade för framtiden. Behöver vi liknande initiativ i Sverige?
- Jag tror inte det behövs. Den där Basicprogrammeringen skapade något slags förståelse som inte alltid är dum. Men juristutbildningen kanske inte är rätt ställe.
Hur viktig är IT-kompetensen när ni rekryterar?
- Det har inte varit viktigt hittills men förväntningarna på IT kunskap hos jurister och annan personal ökar. Jag utesluter inte alls att vi kommer att ha behov av paralegals med IT-inriktning men jag skulle tro att det är första steget snarare än att kräva extra kompetens av alla jurister. Det viktigaste är trots allt den juridiska kompetensen och inställning.
Röttorp tror, i likhet med Peter Danowsky, inte att robotar utgör något hot mot jurister som arbetar med kvalificerad rådgivning. Danica Kragic beskriver i sitt sommarprogram i P1 hur komplicerat det är att lära en robot att bädda en säng. Google använde också en städrobot som exempel när företaget presenterade sina regler för hur robotar bör programmeras.
- Om det är så svårt att bädda en säng ligger det ju långt bort att robotar skulle bli bättre än oss på att rådge i avancerade tvister. Men de kan vara mycket bättre än oss på vissa specifika uppgifter.