Försäkringar som ger rätt till stöd och hjälp vid kränkande publiceringar innehåller ofta långtgående friskrivningar. Konsumentverket har inlett en granskning och väntas presentera en rapport inom kort.
De näthatsförsäkringar som dykt upp på den svenska marknaden de senaste åren har en rad begränsningar. AIG:s integritetsförsäkring ger exempelvis i första hand rätt till hjälp med att få den kränkande informationen avpublicerad och avindexerad av sökmotorer. Först efter misslyckade försök ersätts kostnader för juridisk rådgivning. Utsikterna att få den helt dominerande sökmotorn Google att gallra uppgifter har visserligen förbättrats sedan EU-domstolen slog fast att EU-medborgare har en rätt att bli glömda, men Google gallrar bara innehåll från företagets europeiska sajter. Dessutom kan det dröja månader från det att anmälan görs till det att sökträffarna faktiskt rensas.
Till det kommer att villkoren innehåller begränsningar som kan innebära att rätten till ersättning helt faller bort. AIG:s integritetsförsäkring täcker exempelvis inte kränkningar som sker i grundlagsskyddade medier. Försäkringen gäller heller inte kränkningar som sker på sajter som kräver inloggning eller särskild behörighet. I de fall försäkringen gäller täcker den kostnader för informationssökning med upp till 15 000 kronor. Någon självrisk debiteras inte, men krävs juridisk rådgivning står försäkringstagaren för tio procent av skadebeloppet upp till 25 000 kronor och därutöver för 15 procent av beloppet.
MySafetys Digitalskydd kostar 588 kronor per år. Istället för att dra av en del av skadebeloppet utgår en självrisk om 5 000 kronor per skadetillfälle. Försäkringstagaren har rätt till ersättning för kostnader med upp till 40 000 kronor för hjälp med att få information borttagen och upp till 60 000 kronor för juridisk rådgivning om det blir aktuellt. Försäkringen gäller inte om kränkningen riktar sig mot en grupp personer och täcker inte kostnader för att delta i grupptalan. Utöver detta ställer båda företagen krav på aktsamhet. Försäkringen lanserades sommaren 2014, men MySafety har ännu inte drivit något fall i domstol.
Konsumentverket inledde under hösten en tematisk granskning av försäkringar mot bl a identitetsstölder och kränkande publiceringar. Myndigheten vill inte kommentera specifika produkter eller avtalsvillkor, men väntas presentera en rapport inom kort.
- Granskningens främsta skäl är att det är en aktuell försäkringsprodukt som även ingår i flera hemförsäkringar. Det finns därför ett konsumentintresse i att den kritiskt granskas, meddelar Joel Westerlund, jurist vid Konsumentverket.
Imorgon pratar jag näthatsförsäkringar med Sophie Gernandt, marknads- och kommunikationschef vid MySafety.
Läs också:
Kan journalister och bloggare försäkra sig mot näthat?
Näthatsförsäkringar är inte lösningen (Aftonbladet)
IT-brott, ärekränkningar och hetsbrott 2011-2015
Text: Fredrik Svärd
Bild: Santos Gonzales
[email protected]