I oktober förra året ogiltigförklarade EU-domstolen det beslut som i 15 år gjort det möjligt för företag som förbundit sig att följa de så kallade Safe Harbor-principerna att överföra data till USA. I juli antogs till slut den nya överenskommelsen Privacy Shield, som enligt kommissionen ska ge amerikanska företag starkare incitament att skydda data som rör EU-medborgare och amerikanska myndigheter bättre möjligheter att tillse att principerna efterlevs. Microsoft och Google har certifierat sig – men varken Facebook, Apple eller Twitter.
Max Schrems, aktivisten och juridikstudenten som drev processen som ledde fram till ogiltigförklaringen av Safe Harbor-beslutet, tror att även Privacy Shield kan komma att underkännas.
- They put ten layers of lipstick on a pig but I doubt the Court & DPAs suddenly want to cuddle with it, skrev han i en kommentar i början av året. Schrems utvecklar sin kritik i den här analysen.
Den 24 oktober gästar Max Schrems Nordic Privacy Arena i Stockholm, ett heldagsevent om Privacy Shield, dataskyddsförordningen och andra integritetsfrågor. Bland övriga talare märks Dr Jyn Schultze-Melling, privacy policy director vid Facebook, Cecilia Magnusson Sjöberg, forskare vid Stockholms universitet, David Frydlinger, delägare i Lindahl samt Datainspektionens generaldirektör Kristina Svahn-Starrsjö. Läs mer om eventet i kalendariet.
Läs också:
Håller privacy Shield?
Sju frågetecken kring nya personuppgiftslagen
Datainspektionens svar om dataskyddsförordningen
Ny överenskommelse om dataöverföring döms ut på förhand
Experts call for a more proactive data protection authority