Allt fler konsumentärenden hanteras digitalt, inte sällan helt utan mänsklig inblandning. I samband med innovationsinstitutet HiiL:s 15:e årliga konferens om onlinetvistlösning sammanställs en rapport om hur domstolar kan använda sig av tekniken.
Online dispute resolution, ODR, har funnits som koncept i åtminstone 20 år. Men det är först på senare tid utvecklingen tagit fart på allvar. Några exempel:
- EU antog regler om tvistlösning online i konsumentärenden 2013. Direktivet (2003/11/EU) om alternativ tvistlösning för konsumenter genomfördes genom lagen om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden den 1 januari 2016.
- Sedan februari i år kan handlare och konsumenter lösa tvister via EU:s nya onlineplattform.
- I januari godkändes advokatsamfundets konsumenttvistnämnd som nämnd för alternativ tvistlösning vid konsumenttvister. Nämnden, vars beslut är bindande, prövar tvister som rör mellan 1 000 och 200 000 kronor. Advokater är skyldiga att upplysa klienter om nämnden och att medverka i nämndens prövningar. I enlighet med EU-reglerna kan konsumenter numera göra anmälningar på nätet.
- Franska Demanderjustice.com fungerar på liknande sätt. Om en överenskommelse inte nås förbereder systemet underlag för att inleda process i domstol.
- Svenska Swiftcourt, som fungerar som en digital skiljedomstol för mindre tvister, används inte sällan vid försäljning via Blocket. För 50 kronor kan parter avtala om att en eventuell tvist ska lösas av Swiftcourts skiljemän, som efter skriftväxling och bevisinlämning avgör tvisten inom två veckor. Swiftcourt lanserade nyligen en rad digitala köpeavtal.
- I USA hanterar Wevorce skilsmässor över nätet.
- Youstice förenklar hanteringen av klagomål på liknande sätt. Om köpare och säljare inte når en lösning hänvisas ärenden vidare till en oberoende tredje part.
- Modria har i skrivande stund hjälpt företag som eBay och PayPal att hantera fler än 400 miljoner klagomål. Modria analyserar information om köparen, säljaren, produkten och avtalsvillkoren och föreslår lösningar helt utan mänsklig inblandning.
- I Nederländerna används Modria-baserade Rechtwijzer för att slita tvister i bl a familje-, arbets- och hyresrättsliga ärenden. Genomsnittstiden för att nå ett avgörande uppges vara 45 dagar.
- I Storbritannien, där justitiedepartementet antagit en plan för att göra rättsväsendet "digital by default", har en grupp ledd av Richard Susskind föreslagit ett onlinebaserat trestegsförfarande för mål som rör mindre än 25 000 pund. Först om parterna misslyckas med att få en överenskommelse till stånd ska domare avgöra ärendet på handlingarna och vid behov höra parterna per telefon.
Lord Justice Briggs, som väntas presentera sin översyn av civilprocessen i Storbritannien i juli, uttalade i en delrapport tidigare i år att det finns ett "clear and pressing need" för ett onlineförfarande i stil med det Susskind föreslagit. Lord Thomas of Cwmgiedd konstaterar i en annan rapport att många domare upplever att arbetsbördan och målens komplexitet ökat, att allt fler parter saknar ombud och att investeringar i bl a onlineförfaranden är nödvändiga för att göra domstolarna mer tillgängliga.
Innovationsinstitutet HiiL, som ligger bakom Rechtwijzer och en rad andra initiativ, har anordnat konferenser om ODR i 15 år. Vid årets upplaga, som går av stapeln i Haag om en månad, behandlas frågor om hur domare och domstolar kan dra nytta av tekniken och om hur ODR kan bidra till att lösa problemet med "access to justice".
- The development of ODR is seen to empower our citizens to resolve their disputes, a process our professionals are continuously working to facilitate. In the U.K. the Susskind report and the Briggs report have shown the way forward. The EU launched its own ODR platform, which will be supporting European consumers in domestic and cross-border disputes, skriver Jin Ho Verdonschot, direktör vid HiiL Rechtwijzer Technology.
- The questions regarding the future of ODR keep revolving around how its implementation can really help judges and judiciaries globally: Will ODR be able to provide people with access to justice as an online form of ADR? Will it compete with or complement courts by becoming fully integrated in court procedures.
I en rapport som ska färdigställas i samband med konferensen och därefter presenteras för domare och justitieministrar världen över konstaterar HiiL i likhet med Lord Thomas of Cwmgiedd att komplexiteten ökar, att allt fler parter saknar ombud och att domstolar i många länder är överbelastade (Grekland, Italien och Indien uppges vara extremfall). ODR kan bidra till att standardisera och förenkla processer, minska domarnas arbetsbörda och underlätta arbetet för andra jurister. Vid konferensen diskuteras bl a hur tekniska lösningar kan implementeras utan att ge avkall på rättssäkerhet.
Utöver företrädare för HiiL medverkar bl a lord Justice Fulford från Storbritannien, Modrias grundare Chittu Nagarajan, Youstices vd Zbynek Loebl, professor Nancy Welsh samt Kenyas högsta domstols president Willy Mutunga.
Läs också
Tvistlösning online är en realitet
Online Dispute Resolution - Provider list (ODR.info)
Digital courts with Peter Wright (podcast)
Fredrik Svärd