Europeiska kommissionen föreslår nya avtalsregler för att förenkla och förstärka tillgången till digitalt innehåll och e-handel inom EU. E-handlare som vänder sig till konsumenter kommer kunna expandera sin verksamhet till nya europeiska marknader utan att varje gång anpassa sina avtalsvillkor för lokala skillnader mellan EU-länderna.
De två förslag EU-kommissionen presenterade den 9 december ska dels på ett bättre sätt skydda konsumenter som handlar online från andra EU-länder, dels hjälpa företag att expandera sin e-handel inom EU. Det ena förslaget syftar till att reglera försäljningen av digitalt innehåll och den andra till att reglera försäljningen av varor.
Trots att reglerna kring konsumenters rätt till information innan köp och ångerrätt redan är fullharmoniserade inom unionen handlar endast 15 % av konsumenterna inom EU online från ett annat EU-land, medan ungefär tre gånger fler (44 %) handlar online i sitt eget hemland. De europeiska konsumenternas förtroende för e-handel från andra EU-länder verkar alltså vara lågt och detta leder till att konsumenterna föredrar att handla online inom sitt eget lands territorium. Den främsta orsaken till detta är enligt Kommissionen att konsumenterna är osäkra på vilka rättigheter de har vid e-handel hos utländska aktörer. Detta lappverk av nationella lagar för även med sig höga juridiska kostnader för svenska företag som vill expandera sin verksamhet till andra delar av EU.
Enligt pressmeddelandet från Kommissionen angriper de två förslagen de avgörande hindren för gränsöverskridande e-handel inom EU: den spretiga regleringen på konsumenträttsområdet (som resulterar i högre kostnader för företagen) och det låga förtroendet hos konsumenter vid e-handel från andra europeiska länder. Resultatet av förslaget kommer att vara att konsumenterna får ett starkare konsumentskydd och ett större utbud av produkter till konkurrenskraftigare priser.
Förslaget är onekligen ambitiöst och de nya konsumenträttsliga reglerna är relativt detaljerade. Förslaget inkluderar bland annat en tidsförlängning från 6 till 24 månader av den så kallade 6-månadersregeln (vilket innebär att det är handlaren som under den tiden måste bevisa att varan var felfri vid leveransen), nya bedömningsregler för fel i vara och påföljder om det är fel i vara samt en starkare rätt för konsumenten att säga upp ett konsumentavtal.
Även om det kommer att leda till vissa initiala kostnader att justera sina befintliga användarvillkor kommer företagens kostnader för att skala upp till nya marknader inom EU att minska avsevärt. Om Kommissionens slutsatser avseende orsakerna för den låga andelen gränsöverskridande e-handel är korrekta, ligger den stora potentialen i förslaget inte enbart i lägre kostnader; förslaget kommer även att leda till en rejäl skjuts framåt för gränsöverskridande e-handel.
Anna Forsebäck, Synch
[email protected]
Texten är även publicerad på Synchs blogg den 15 december 2015.
[email protected]
Texten är även publicerad på Synchs blogg den 15 december 2015.