Hur tillvaratar advokatbyråer möjligheterna att använda IT-verktygen effektivt för att säkra sin konkurrenskraft?
Förra veckan genomfördes det stora årliga eventet LegalTech i New York. Det pågick under tre dagar med ett mycket stort antal utställare, ett antal stora huvudföredrag och ett mycket stort antal mindre seminarier av skilda slag. Eventet har utvecklats till att vara en av de största mötesplatserna i USA för de som är intresserade och engagerade i IT-utvecklingen inom juristsektorn.
Vi har rapporterat om eventet på vår blogg. Här är lite tillkommande reflektioner.
Flera föredrag kretsade helt eller delvis kring frågor om säkerhet. Det mobila arbetet ställer allt större krav på ett mer genomtänkt säkerhetsarbete och riskerna med sociala medier uppmärksammades av flera talare. Före detta FBI-agenten Eric O´Neill berättade bland annat om ett företag som var väldigt säkerhetsmedvetet och då särskilt uppmanat de anställda till försiktighet med användning av sociala medier. Företaget hade dessutom lämnat tydliga direktiv om att inte ange arbetstitel och arbetsuppgifter på LinkedIn.
Trots detta lyckades ett annat företag lista ut vilka personer som var systemadministratörer, genom att titta på historiska uppgifter om de anställda, och sedan skicka mail till dem angående deras fritidsintressen (som de givetvis hittat uppgifter om från sociala medier) och därmed få dem att klicka på länkar som gjorde att intrångsbolaget kunde ta sig in i företagets interna IT-system. Eric klargjorde att de bästa personundersökningarna idag görs genom att söka information via sociala media och vissa internettjänster. Det är då intressant att notera hur han själv agerar för att hantera detta. Eric har valt att skapa två ID på Facebook; ett ”vanligt” där han har en mängd ytliga vänner men där han inte delar någon relevant information och ett anonymt ID med annat namn och utan bild där han endast har sina närmaste vänner och släktingar som vänner.
I övrigt genomfördes en del seminarier kring teknikutveckling, ny teknik och innovation men det mest slående var att det ännu inte skett särskilt mycket innovation på detta område hos byråerna, med undantag för ett fåtal exempel såsom utvecklingen av ett verktyg för HR policies. Nu synes det mer handla om att använda befintliga verktyg bättre och att anpassa arbetssättet efter klienternas behov, alltså att bli lite mer kundanpassade. De jurister ansvariga för projekten för verktyget för HR-policies m.m. betonade att framgången med dessa projekt hängt samman med att de i grunden är jurister som vidareutvecklat sin IT-kompetens.
Teknikkunniga jurister verkar dock inte ha tagit alltför stor plats hos advokatbyråerna ännu. Istället har dessa teknikkunniga jurister gått över till att i många fall bli entreprenörer och skapa nya innovativa lösningar. Det gick att se en del sådana spännande exempel på utställningsområdet såsom en lösning för att läsa och översätt avtal till ”vanligt språk” och samtidigt tydliggöra vad som är viktigt i avtalet, en lösning för att kontrolläsa avtal och säkerställa att man genomgående använder samma ordval och definitioner samt undviker oklarheter och tvetydigheter. Dessutom fanns en lösning för att bygga smarta avtal som automatiskt kopplar vissa villkor i avtalet till definierade aktiviteter, såsom t.ex. vid transport av varor. Då kan betalning villkoras av faktorer såsom att temperaturen under transporten befinner sig inom rätt intervall och att leverans sker till viss plats inom en viss tid, vilket kontrolleras av tekniska lösningar. Om dessa faktorer är uppfyllda så sker utbetalningen automatiskt.
Om byråerna ska kunna ta steget vidare och verkligen tillvarata och bättre anpassa befintliga IT-system, väsentligt förändra arbetssättet samt utveckla nya lösningar, så bör de nog se till att de bättre tar tillvara jurister med god IT-kompetens. Om juristerna har erfarenhet av det juridiska arbetet och arbetssättet har de en bättre utgångspunkt för att förändra och förnya detsamma samt kanske hitta lösningar för att undvika visst standardiserat arbete. Byråerna kanske därför borde stimulera vissa jurister att läsa lite fördjupande kurser kring IT och logiska analyser för att därmed vidga sin kompetens och därmed kunna satsa på att verkligen kunna komma vidare med sin verksamhetsutveckling.
Dessutom borde byråerna vidga sitt synsätt lite mer genom att se vad de kan ta in för externa lösningar och tjänster i sitt erbjudande till klienterna, även om jag här ser ett problem med svenska Advokatsamfundets regler som bl a förhindrar byråer att anlita s k ”Legal Process Outsourcing”-bolag. Om byråerna vill vara en fullservicebyrå som står för allt juridiskt arbete gentemot ett bolag så krävs det nog framöver att de även tar in underleverantörer och separata nischade IT-lösningar i ett samlat paket och erbjuder ett specialanpassat paket – som en lämplig mix av egna jurister, externa tjänster och IT-lösningar - för att kostnadseffektivt kunna hantera ett bolags samlade juridiska ärenden.
I annat fall riskerar dessa byråer att i framtiden bli förpassade till att vara leverantör av vissa definierade specialisttjänster samt att vara underleverantör till någon annan juristtjänst som är en helhetsleverantör av juridiska tjänster.
Helena Hallgarn
Virtual Intelligence VQ AB