Facebook, Apple, Amazon och Twitter har än så länge avstått från att ansluta sig till Privacy Shield, den nya överenskommelsen för överföring av personuppgifter till USA. Även svenska företag lyser med sin frånvaro.
Klarna är ett av dem:
- Vi följer såklart nogsamt utvecklingen från Klarnas sida. Jag anser att det var väldigt viktigt för Europa att man lyckades komma överens om ett program för att möjliggöra transatlantiska överföringar i och med att Safe Harbor föll, säger Caroline Olstedt Carlström, dataskyddschef vid Klarna och ordförande för Forum för Dataskydd.
- För Klarnas del så avvaktar vi dock än så länge. Vi har istället valt att tydligt arbeta med separata, regionala plattformar och löser i övrigt eventuella överföringsfrågor med hjälp av de kontraktuella mekanismer som finns tillgängliga. Tills vidare ser vi alltså inga skäl för att ansöka om certifiering men det kan såklart komma att förändras framöver.
Spotify har inte anslutit sig, inte heller de svenska storbankerna eller medieföretag som MTG och Bonnier.
Fredrik Svärd
Läs också:
Max Schrems till Sverige
Håller Privacy Shield?