Flera jurister och legal tech-entreprenörer har på senare tid sadlat om till rådgivare med inriktning mot advokatbyråer och bolagsjurister. Legaltech.se har pratat med Victoria Swedjemark, affärsjurist sedan 20 år och grundare av nystartade Glowmind.
"Business as usual is not acceptable", löd budskapet när International Legal Technology Association presenterade organisationens årliga tech survey i London i november. Advokatbyråernas attityder till teknik har förändrats parallellt med att etablerade teknikleverantörer mognat och branschens tillgång till kapital ökat.
I kölvattnet av detta har byråerna också fått fler och mer nischade strategiska rådgivare att vända sig till. Legal tech-profiler som Jeroen Zweers, tidigare Innovation Director vid nederländska Kennedy van der Laan och medgrundare av Dutch Legal Tech, och Peter Wallqvist, grundare av numera iManage-ägda RAVN, gått över till att bli rådgivare till byråer och bolagsjurister. Wavelength, som numera ägs av Simmons & Simmons, kallar sig idag "legal engineers" - ingenjörer, designers och advokater som verkar under Solicitors Regulation Authoritys tillsyn. För exempel på renodlade legal design-rådgivare, se här, här och här.
Fler konsulter även i Sverige
Marion Ehmann, tidigare advokat vid Vinge och Clifford Chance som verkat som rådgivare till jurister sedan 2013, har nyligen fått i uppdrag att leda Venturis Consulting Groups verksamhet i Norden.
- Den nordiska marknaden är väldigt dynamisk just nu. Krav från såväl klienter som anställda och ökad användning av teknik har tydlig inverkan på byråers resultat, prissättning och verksamhetsmodeller. Advokatbyråer har insett detta och accepterat behovet av att förändra sättet de hanterar ärenden och medarbetare, säger Ehmann.
Utvecklingen har fått fler jurister med erfarenhet av innovations- och förändringsarbete att sadla om till konsulter. Bland dem märks Viveca Fallenius, tidigare legal futurist vid Synch och grundare av Gentle Rev, och Victoria Swedjemark, affärsjurist sedan 20 år och tidigare chefsjurist vid Tele2 som nu verkar som rådgivare genom nystartade Glowmind.
- Jag har arbetat i ledningsgrupp under många år nu och har där fått insikter och kunskaper som jag tagit hem till min juridikfunktion. Det kan handla om hur vi inom Legal sätter strategi, fokusområden och initiativ linjerat till bolagsstrategin, hur vi utvecklar våra sätt att arbeta och vara, hur vi behöver anpassa oss i den digitala transformationen, hur vi jobbar bättre tvärfunktionellt och hur vi förbättrar vår kundupplevelse, säger Swedjemark.
- Allt sånt som vi pratat om i ledningsgruppen för bolaget i stort och som är precis lika relevant för Legal. På vägen har jag utvecklat en personlig förändringsvision för bolagsjuridiken.
Vad går verksamheten ut på?
- Jag anser att vi behöver se över vår nuvarande modell och skapa något nytt och bättre, och bör ta hjälp av de nya möjlighet som erbjuds nu.
- Samtidigt har jag insett hur svårt det är att lyckas i praktiken, och att man behöver extern hjälp för att lyckas. Det är här min nya verksamhet kommer in - affärsidén är att vara en partner som gör den här utvecklingsresan möjlig. En nyckelfaktor för mig är att applicera ett uttalat nytänkande i hur man tar sig an denna utmaning. Det handlar inte bara om inkrementell förbättring, utan om något mer genomgripande.
Är vi på väg att komma ikapp i Sverige?
- Jag har med intresse följt utvecklingen i bl a England och USA - och ser där hur chefsjurister blir allt bättre på affärs- och verksamhetsutveckling och ledarskap och arbetar mer strategiskt och strukturerat med sin juridikfunktion. Jag ser också hur bolag som är mer disruptiva i sin egen affärsidé bygger upp och utvecklar sin bolagsjuridik på helt nya sätt, i linje med det DNA de har som bolag. Jag tycker det känns självklart att den här utvecklingen kommer att ske även i Skandinavien.
Vad finns det för incitament för bolagsjurister att förnya sig 2020?
- Allting förändras nu och juridiken är ingen egen, isolerad ö. Det största incitamentet för oss att förnya oss är att vi har möjlighet att skapa en mycket roligare tillvaro för oss själva. Vi kan slippa massa tråkigt arbete, vi kan få mycket bättre relationer till andra människor, vi kan känna att vi gör meningsfulla saker och gör skillnad och känna att vi utvecklas som människor och i vår yrkesroll. Detta är grundläggande drivkrafter för oss som människor, som får oss att må bättre.
Hur kommer vi dit?
- Det är lite av en mognadsfråga tror jag. Takten i förändringen kommer nog bero på hur kraftfullt och nytänkande ledarskapet inom bolagsjuridiken kommer vara framöver - och hur snabbt vi ser effekten av en ny generation som tar allt mer framträdande roller i juristvärlden.
- Om inte annat kommer förändringen att bli nödvändig så småningom, när allt fler chefsjurister inser att de inte kan göra jobbet tillräckligt bra och tillräcklig snabbt - för att den gamla modellen för bolagsjuridiken börjar krackelera. Det ironiska är tyvärr att många chefsjurister har så mycket att göra att de inte har tid att arbeta tillräckligt mycket med juridikfunktionens utveckling.
Vad behöver chefsjurister bli bättre på?
- Jag tror att en nyckelkomponent är att chefsjurister inser att de behöver lägga en stor del av sin tid på ledarskap och verksamhetsutveckling. Chefsjurister behöver också bli bättre på att ta hjälp vi jurister gillar att vara duktiga och klara av saker själva, men det är inte hållbart. Det Glowmind vill göra är tillhandahålla genvägar, t.ex. genom handfasta best practices, så att det blir genomförbart.
Och jurister överlag?
- Framför allt behöver jurister bli mycket mer öppna för hur världen förändras just nu och hur det påverkar även oss. Vi måste höja blicken från vårt löpande juridiska arbete och fundera på hur vi behöver förnya oss för att vara fortsatt relevanta. Världen snurrar mycket snabbare nu och det ställs nya krav och förväntningar på bolagen vi jobbar för och på affärsjuridiken. t. Det är mycket nytt vi behöver lära oss och vi behöver förstå att vi själva aktivt måste driva vår egen utveckling - och att det täcker in många områden utanför den rena juridiken.
Det talas mycket om metrics, om metoder för att ta fram och använda data?
- Ja, det är jättespännande. Tänk när vi jurister blir insiktsdrivna på riktigt, när vi förstår vad av det vi gör som skapar mest värde och vad våra kunder egentligen tycker om det vi gör och förstår hur vi kan skapa nåt ännu bättre. Och när vi kan tillhandahålla värdefulla insikter till bolagen vi jobbar för kopplat till avtalsrelationer och tex kan förutse och förebygga juridiska risker och problem.
- Att skaffa sig rätt typ av insikter är ett bra sätt att synliggöra det värde man skapar som bolagsjuridikfunktion och få gehör från VD, styrelse och så vidare. Man kan till exempel se avtal som data, och den datan kan hjälpa oss som bolag att förstå vad vi tjänar pengar på och vilka processproblem vi har.
Hur utvecklas branschen under 20-talet?
- Jag tror det kommer att hända väldigt mycket inom de närmaste åren, jag tror vi kommer att se en tipping point, särskilt i de länder som kommit längst. Nya sätt att ta sig an bolagsjuridiken, nya tekniska lösningar och nya tjänsteleverantörer. Det svåra är att lyckas med förändringen, säger Swedjemark.
- Jag tror att allt fler jurister även i Skandinavien nu kommer att förstå de underliggande drivkrafterna i förändringen och vilka fantastiska möjligheter det skapar för bolag, och för oss som jobbar inom juridik. Jag tror att det kommer att vara väldigt mycket roligare att vara jurist om några år - men det förutsätter att man är öppen för förändring, och för att förändras. Och det är ofta jobbigare än man kan tro. Vi har alla en personlig utvecklingsresa att hantera.
Fredrik Svärd
[email protected]