Enligt ett tyskt lagförslag ska förare inte behöva hålla uppsikt över trafiken när fordon körs i självkörande läge. Helt självkörande bilar - men inte förarlösa - ska tillåtas på allmän väg.
I Tyskland har utvecklare av självkörande bilar lobbat för reformer under en längre tid. Tester har gjorts med autonoma fordon på Autobahn, och sedan ändringen i 1968 års konvention om vägtrafik antogs har en kommitté arbetat med att ta fram nya regler. Tidigare i februari presenterade förbundsregeringen ett förslag som väntas röstas igenom senare i år.
De nya reglerna tillåter helt automatiska styrsystem. Systemen ska kunna avaktiveras av föraren vid behov. De ska också kunna identifiera situationer då föraren bör ta över kontrollen och även kunna varna föraren i sådana situationer. Föraren ska vara beredd att ta över kontrollen när som helst - men behöver inte övervaka trafiksituationen när fordonet är i självkörande läge.
Föraren föreslås ansvara för skador oavsett hur fordonet framförs. Ägaren föreslås bära strikt ansvar för funktionsfel som ligger utanför förarens kontroll, men ska kunna framföra anspråk gentemot tillverkaren.
I mitten av februari sammanträdde representanter för Sveriges regering med EU-ministrar och företrädare för EU-kommissionen och industrin för att diskutera hur reglerna för uppkopplad och automatiserad körning kan harmoniseras inom EU.
- Digitalisering, uppkoppling och automatisering kommer att ändra hela transportsektorn. Sverige ligger långt fram i det här arbetet och vi vill fortsätta vara med och leda utvecklingen. Inom EU behöver vi koordinera regelverken för att bidra till utveckling och innovation på det här området, säger infrastrukturminister Anna Johansson.
I år inleds provkörningar med 100 självkörande fordon i verklig trafik i Göteborg.
Ändringen i Wienkonventionen
Artikel 8 har kompletterats med punkterna 5 a och 5 b nedan. Helt förarlösa bilar tillåts fortfarande inte, varje fordon måste ha en förare. Ändringen trädde i kraft i mars 2016.
5. Every driver shall at all times be able to control his vehicle or to guide his animals.
(a) Vehicle systems which influence the way vehicles are driven shall be deemed to be in conformity with the first sentence of this paragraph and with paragraph 1 of Article 13, when they are in conformity with the conditions of construction, fitting and utilization according to international legal instruments concerning wheeled vehicles, equipment and parts which can be fitted and/or be used on wheeled vehicles.
(b) Vehicle systems which influence the way vehicles are driven and are not in conformity with the aforementioned conditions of construction, fitting and utilization, shall be deemed to be in conformity with the first sentence of this paragraph and with paragraph 1 of Article 13, when such systems can be overridden or switched off by the driver.
Läs också
Ska självkörande bilar kuna välja att offra människoliv?
Autonom körning - förstudie framtagen av Transportstyrelsen
SOU 2016:28 - Vägen till självkörande fordon - försöksverksamhet
Fredrik Svärd
[email protected]