TRUSTe har genomfört en undersökning bland 202 företrädare för företag med fler än 250 anställda i USA och Europa. Bara omkring hälften känner till att nya regler är på väg.
Medvetenheten, som var densamma på båda sidor Atlanten, var störst inom finansbranschen och lägst bland teknikföretag. 65 procent av de som känner till reformen har börjat förbereda sig. 83 procent av dessa har öronmärkt pengar för omställningen.
60 procent uppger att de är "very concerned about privacy", 29 procent att de är "somewhat concerned" och tio procent att de är "not very concerned".
Många ska ha uttryckt att de saknar tillräcklig information och att de efterfrågar vägledning. Närmare hälften uppger att de är intresserade av tekniska compliancelösningar. Det som bekymrar mest är de nya, tuffare sanktionerna och ändrade regler om inhämtande av samtycke.
Fyra av fem bedömer att regeländringarna kommer ha positiv effekt på dataskyddet för konsumenter.
Fredrik Svärd
[email protected]