Det sägs att affärsmodellen för juridisk rådgivning måste förändras. Konkurrensen ökar, tillväxten är svag. Åtminstone utomlands. Byråer som Linklaters, Dentons och nu senast Baker McKenzie inrättat innovationscentra, men överlag går utvecklingen långsamt. Det talas om agilt och om automatisering, men partnermodellen med horder av unga biträden lever kvar, liksom "the billable hour".
En bidragande förklaring kan vara att köpare av rådgivning inte visar intresse för nya affärsmodeller. Bara omkring hälften av de byråledare som deltog i den senaste upplagan av Altman Weils undersökning Law firms in transition (som vi skrivit om tidigare här och här) uppger att deras klienter utövar "moderate" eller "high pressure" för att åstadkomma förändring. Ungefär lika många uppger att det saknas ekonomiska incitament.
En bidragande förklaring kan vara att köpare av rådgivning inte visar intresse för nya affärsmodeller. Bara omkring hälften av de byråledare som deltog i den senaste upplagan av Altman Weils undersökning Law firms in transition (som vi skrivit om tidigare här och här) uppger att deras klienter utövar "moderate" eller "high pressure" för att åstadkomma förändring. Ungefär lika många uppger att det saknas ekonomiska incitament.
I en annan undersökning (2016 Chief Legal Officer Survey) uppger 34 procent att de fokuserar på kostnader och resultat snarare än affärsmodeller. 14,5 procent uppger att de efterfrågat förändring men inte sett önskade resultat. Bara drygt sju procent uppger att de minskat sina inköp på grund av missnöje med affärsmodeller.
Fred Headon, ordförande för Kanadas advokatsamfunds Legal Futures Initiative, säger i podcasten Building Newlaw att bolagsjurister kanske inte kan formulera hur byråer bör förnya sig, men att de troligtvis kommer föredra de som gör det - t ex genom att erbjuda fasta priser.
Läs också
Juristbranschens kris och framtid
Så förändras juristbranschen
Fredrik Svärd
Fred Headon, ordförande för Kanadas advokatsamfunds Legal Futures Initiative, säger i podcasten Building Newlaw att bolagsjurister kanske inte kan formulera hur byråer bör förnya sig, men att de troligtvis kommer föredra de som gör det - t ex genom att erbjuda fasta priser.
Läs också
Juristbranschens kris och framtid
Så förändras juristbranschen
Fredrik Svärd