Regeringen vill att domar ska signeras elektroniskt

Idag hanterar domstolar och andra myndigheter handlingar både digitalt och analogt. Domar och beslut skrivs ut och undertecknas, strafförelägganden skickas per post och godkänns genom att papperskopian undertecknas och returneras. Dubbelarbetet är ineffektivt och medför risker för fel i hanteringen. De initiativ som tagits för att digitalisera hanteringen hittills har lett till kortare handläggningstider, kostnadsbesparingar och mer "ordning och reda".

Det skriver kriminalpolitiska enheten vid Justitiedepartementet i en promemoria i vilken föreslås att vissa formkrav avskaffas eller anpassas för att möjliggöra exempelvis elektroniskt undertecknade av domstolars domar och beslut. Förslaget omfattar inte stämningsansökan i tvistemål eller resningsansökan, men Justitiedepartementet bedömer att det är önskvärt med digitaliserad hantering även vad gäller dessa. Bestämmelserna föreslås träda i kraft den 1 juli 2018. 

Forskare: Fler domare löser inte domstolarnas problem
Förra året inkom över en halv miljon mål till landets domstolar, som trots ökade anslag ofta har svårt att hålla handläggningstiderna nere. Tongivande akademiker efterfrågar digitala lösningar, inte bara höjda budgetar. - Det är inte hållbart att förlita sig på fysiska förhandlingar, menar professor Ethan Katsh, medförfattare till boken Digital
Nu kommer de digitala domstolarna
Allt fler konsumentärenden hanteras digitalt, inte sällan helt utan mänsklig inblandning. I samband med innovationsinstitutet HiiL:s 15:e årliga konferens om onlinetvistlösning sammanställs en rapport om hur domstolar kan använda sig av tekniken. Online dispute resolution, ODR, har funnits som koncept i åtminstone 20 år. Men det är först

Läs mer